onsrondjewereld.reismee.nl

Peru deel 3.

Na de Machu Picchu tocht gaan we weer terug naar Cusco waar we het een paar dagen rustig aan doen en veel slapen. We bezoeken het coca museum waar we uitleg krijgen over de geschiedenis en het heden van het coca blad en het kauwen ervan wat nog veelvuldig gedaan wordt door de lokale bevolking, met name de mannen.Verder bezoeken we het Inca museum en komen meer en meer te weten over het hele Inca verleden, hun cultuur en gebruiken. Het boeit ons erg en we willen de tijd die we in Peru hebben zo goed als mogelijk besteden om meer Inca sites en ruïnes te zien. We besluiten met een tourbus over de route Del Sol van Cusco naar Puno te gaan die stopt op verschillende plekken onderweg. We zien honderden lama's en alpaca's

en de uitzichten over dit deel van de Andes is ook weer prachtig. Eenmaal in Puno boeken we voor de komende dagen twee tours. De eerste gaat naar Sillustani waar we de Inca graftombes bezichtigen.

De gids is zoon van een sjamaan wat maakt dat we veel achtergrond en spirituele informatie krijgen over de drie werelden waarin de Inca's geloofden; de wereld van de condor (spirituele/boven wereld), de puma (de wereld van het heden/het aardse/het nu) en de slang (de onderwereld/ na het overlijden). De bijna ondergaande zon maakt de lucht achter de graftombes pastel roze, blauw en geel wat het plaatje nog mooier maakt. Op de terugweg stoppen we bij een lokale familie waar we binnen mogen kijken en lokaal eten mogen proeven wat bestaat uit aardappeltjes met klei (wat er heel grauw uitziet maar heerlijk blijkt te zijn) en zelf gebakken quinua brood.

De dag daarna vertrekken we voor twee dagen naar de drie verschillende eilanden in Lake Titicaca. Als eerste de floating islands (drijvende eilanden) gemaakt van riet. Het eiland gaat ongeveer dertig jaar mee voordat deze begint te zinken, maar er moet wel elke twee weken een nieuwe laag riet opgelegd worden. We kijken even binnen bij een gezin met twee kleine kinderen die op zo'n 8 vierkante meter wonen met een dak zo laag dat we er niet kunnen staan. Het eiland is rond met een doorsnede van ongeveer 20 meter en hier wonen 10 gezinnen. Het is klein en de mensen leven hier dicht op elkaar.

We maken nog een tochtje op een van riet gevlochten boot en vertrekken daarna naar Isla Amantani waar we 's avonds de zonsondergang kijken bij de zonnepoort van Pachatata en we bij een lokaal gezin blijven slapen. Bou staat die nacht vroeg op om de zonsopkomst te kunnen zien en fotograferen wat prachtige plaatjes heeft opgeleverd.

Na het ontbijt nemen we afscheid van het gezin waar we gelogeerd hebben en vertrekken we naar het derde en tevens laatste eiland van de tour, Isla Taquile, voor een wandeling over het eiland. Als afsluiter van Peru bestel ik de dag erna Cuy wat vertaald cavia is en hier als delicatesse gegeten wordt op zon- en feestdagen. Het smaakt heerlijk en niet eens zo heel anders dan kip. Alleen het idee is wat vreemd maar dat is bij elk dier als je erover nadenkt. Maar dat dit het afsluitdiner is, betekent dat dit de laatste avond is en we morgen vertrekken voor het vijfde en laatste land in Zuid-Amerika, namelijk Bolivia. We willen nog helemaal niet weg uit Peru, er is nog zoveel meer te zien en te ontdekken. Maar één ding is zeker; naar Peru willen we terug komen om te surfen in Mancora, de bergen bij Huaraz te bewonderen, andere Inca Trails te lopen en de echte Machu Picchu Mountain en Wayna Picchu te beklimmen.

Tot ziens Peru, we hebben van je genoten!